Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Διαθήκη του Πολυχρονίου Α. Καλαμαρά

Διαθήκη του Πολυχρονίου Α. Καλαμαρά
            Σήμερον την 14ην Απριλίου του 1920ου Σωτηρίου έτους ημέραν της εβδομάδος Τρίτην, περί την 5ην ώραν της ημέρας τουρκιστί, ο υποφαινόμενος αρχιερατικός επίτροπος και εφημέριος Νεοχωρίου Οικονόμος παπά-Κωνσταντίνος προσκληθείς παρά του συνεγχωρίου μου Πολυχρονίου  Α. Καλαμαρά, επιθυμούντος ίνα συντάξη την διαθήκη του μετέβην εις ην κατώκει ισόγειον οικίαν του, ένθα και εύρον αυτόν υγιαίνοντα και καλώς έχοντα και παρ αυτώ τους εξής αξιοπίστους  μάρτυρας προσκληθέντας παρ αυτού, κ. κ. Χρυσομάλην Χρυσάφην,  Αναγνώστην Γιάνναρην, Στρατήν Διαμαντήν, Βασίλειον Κωνσταντίνον,  Αργύριον Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνον Γεωργίου, άπαντας ορθοδόξους χριστιανούς, υπηκόους οθωμανούς, κατοίκους Νεοχωρίου, γνωστούς προς αυτόν και προς εμέ και εις ουδεμίαν νόμιμον εξαίρεσιν υποκειμένους, τους οποίους παραγγείλας ίνα φυλάξωσιν απόρρητον παν ό,τι ήθελον ακούσει  παρά του διαθέτου, είπον εις αυτόν να δηλώσει την τελευταίαν, ην έχει θέλησιν διά να συνταχθή το έγγραφον της διαθήκης. Ούτω δε κατέθεσεν ο διαθέτης, ότι γιγνώσκει το πρόσκαιρον του παρόντος βίου και το άδηλον του θανάτου επιθυμώ να διαθέσω την κτηματικήν μου περιουσίαν, ίνα μη αδιάθετος  μείνασα, μετά τον θάνατόν μου γεννήσωσιν αφορμάς σκανδάλων. Όθεν εγκαθιστώ γενικούς κληρονόμους την σύζυγόν μου Μαρίαν, τον υιόν μου Αναγνώστην και την θυγατέρα μου Φραγγούλαν προς ους και  διαθέτω τα ακόλουθα:
 α) Εις την σύζυγόν μου Μαρίαν διαθέτω
 1) Εν δωμάτιον, το προς την έξω θύραν του δρόμου της οικίας μου κείμενον και
2) Αλώνιον, συνορευόμενον υπό (το) του υιού μου Αναγνώστου και (το) του Χρυσομάλη Μανασή.
β) Εις τον υιόν μου Αναγνώστην διαθέτω
1) Εν δωμάτιον εκ της ισογείου κατοικίας μου, το γειτνιαζόμενον από βορρά υπό του Δημητρίου Καλαμαρά, από νότου υπό της αυλής της οικίας, από ανατολάς υπό δημοσίου δρόμου και από δυσμών υπό του μεριδίου της θυγατρός μου Φραγγούλας.
 2) Αχυρώνα, κείμενον εντός της ισογείου κατοικίας μου, πλησίον του μεριδίου της αδελφής του Φραγγούλας.
3) Οικόπεδον, κείμενον εις μεσοχώριον και γειτνιαζόμενον από βορρά και ανατολών υπό του Δημητρίου Καλαμαρά, από νότου υπό του Δημητρίου Κωνσταντίνου και από δυσμών υπό του δημοσίου δρόμου.
 4) Άμπελον, εκ της όλης χίλια μονο(;)κλήματα άσπρα και 150 κλήματα μαύρα, συνορευομένην από βορρά και  νότον υπό του Δημητρίου Καλαμαρά και από δυσμών υπό του Παναγιώτου Γεωργίου και
5) Εκ του εις ‘’Κουρί Ταρλά’’ χωράφιόν μου, το εκ τριών κοιλών μεγάλων συνιστάμενον και συνορευόμενον υπό του χωραφίου Δημητρίου Καλαμαρά και του Κωνσταντίνου Χατζόγλου, το εν τρίτον, ήτοι ένα κοιλόν.
γ) Εις δε την θυγατέρα μου Φραγγούλαν  διαθέτω,
 1) Το  οικόπεδον όπου ήτο τα αρποσάργια,{(;)(δυσανάγνωστη λέξη)} γειτνιαζόμενον με το δωμάτιον του μεριδίου του υιού  μου.
 2) Το αχούρι  και το κηπάριον, το εντός της οικίας μου κείμενα, γειτνιαζόμενα από δυσμών υπό του Νικολάου Δημητρίου και από νότον υπό του Κυριάκου Δημητρίου. Η αυλή της οικίας και ο κοπρών θα θεωρούνται κοινά  μεταξύ των κληρονόμων μου.
3) Άμπελον εμπεριέχουσαν ενεακόσια (900) κλήματα μαύρα, συνορευομένην από βορρά υπό του Κωνσταντίνου Τριανταφύλλου, από νότου υπό Αργυρίου Στάθη και από δυσμών υπό του Δράκου Αγγελή.
 4) Ετέραν άμπελον, εμπεριέχουσα τετρακόσια (400) κλήματα άσπρα, συνεχομένην με την άμπελον του υιού μου Αναγνώστου και
5) Εκ του εις ‘’Κουρί Ταρλά’’ χωραφίου μου το εκ τριών κοιλών συνιστάμενον, τα δύο τρίτα, ήτοι τα δύο κοιλά συνεχόμενον με το του υιού μου.
    Αύτη είνε η τελευταία θέλησίς μου και επιθυμώ να ήνε σεβαστή εις πάντας.
    Αναγνωσθείσα όθεν η παρούσα διαθήκη ευκρινώς εις επήκοον πάντων, υπεγράφη παρά του διαθέτου ιδιοχείρως, παρά των προσκληθέντων επί τούτω αξιοπίστων μαρτύρων και εβεβαιώθη παρ εμού του αρχιερατικού επιτρόπου οικονόμου παπά – Κωνσταντίνου προς ασφάλειαν.
    Εν Νεοχωρίω τη 14 Απριλίου 1920.
    Οι μάρτυρες                                                                       Ο διαθέτης
Χ. Κατσβηλάρης                                                        Πατέρας Πολυχρόνης Αναγνώστου
Α. Γιάνναρης
Στρατής Διαμαντής
Βασίλειος Κωνσταντίνος
Αργύριος Κωνσταντίνου
Κωνσταντίνος Γεωργίου
                                                                                Ο αρχιερατικός επίτροπος
                                                                                Οικονόμος Κωνσταντίνος.
                    Κάτω από την υπογραφή του διαθέτη υπάρχει η φράση – ευχή προς τους κληρονόμους: Γράφο και σάς  ευχομε χώμα να πιάνετε και μαλαμά να γίνετε.


    Σημ. 1η: Στο κείμενο διατηρήθηκε η σύνταξη και η ορθογραφία του πρωτοτύπου.
    Σημ. 2η: Θεώρησα σημαντική τη διαθήκη αυτή, πέρα από την αξία της αυτή καθ αυτή, και για έναν επί πλέον λόγο: γιατί αναφέρονται τα ονόματα αρκετών Γενικιωτών, εκτός αυτών του κληροδότη και των κληρονόμων. Δηλαδή:
1. Αρχιερατικός επίτροπος Οικονόμος Κωνσταντίνος
    Μάρτυρες
2. Χρυσομάλης Χρυσάφης (ο οποίος τελικά δεν υπογράφει τη διαθήκη, αλλά ο Κατσβηλάρης)
3. Αναγνώστης Γιάνναρη
4.Στρατής Διαμαντή
5.Βασίλειος Κωνσταντίνου
6.Αργύριος Κωνσταντίνου και
7.Κωνσταντίνος Γεωργίου
   Συγχωριανοί των οποίων τα ακίνητα συνόρευαν με αυτά της διατεθείσας κληρονομιάς.
1.Χρυσομάλης Μανασσή
2.Δημήτριος Καλαμαράς
3.Δημήτριος Κωνσταντίνου
4.Παναγιώτης Γεωργίου
5.Κωνσταντίνος Χατζόγλου
6.Νικόλαος Δημητρίου
7. Κυριάκος Δημητρίου
8.Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου
9.Αργύριος Στάθη

10.Δράκος Αγγελή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου